מאת: פאר פרינט

הצבע נמצא בכל מקום מסביבנו ובין אם אנחנו מודעים לכך ובין אם לא, הוא משפיע עלינו. לצבע השפעה על מצב הרוח, הוא מעלה אצלנו אסוציאציות שונות ויש לו השפעה אפילו על התיאבון שלנו. כל צבע נקשר אצלנו למשמעות שונה כשמשפיע עליה ניסיון החיים האישי והתרבות ממנה הגענו.

ישנו מדע שלם מאחורי משמעות הצבעים כשיזמים, מעצבים ובעלי עסקים צריכים להיות מודעים לו. בחירה נכונה וחכמה של הצבעים יכולה להשפיע על לטובה על המהלכים העסקיים. הצבעים באים לידי ביטוי במרחב הפיזי וגם במגוון אלמנטים מיתוגים ובהם הלוגו, כרטיסי הביקור, אריזות, תוויות וכמובן, אתר האינטרנט.

הדפסת ציור עם מלא צבעים

המקור למשמעות הצבע

במשך שנים נבנתה אצלנו התניה אסוציאטיבית לצבעים. המקור למשמעות שאנחנו נותנים לכל צבע מגע ממקורות ביולוגיים ותרבותיים. ברמה הביולוגית, אנחנו מקשרים בין צבעים לבין הסמליות שלהם בטבע וכך כחול מסמל את האופק, השמיים והים. הצהוב מסמל את החום והאור והירוק את הצמחים.

מבחינה תרבותית, אפשר לראות כי כל תרבות אימצה לעצמה סמלים וטקסים המקושרים לצבעים. המשמעות של הצבעים משתנה בין תרבויות וכן בין תקופות שונות. הסינים רואים בצבע האדום כצבע החיים ובני המאיה רואים בו כצבע הניצחון. הנוצרים רואים בכחול צבע של קדושה כשהוא מסמל את מריה הקדושה. היהודים רואים בצבע הלבן טוהר ושמחה אך ביפן הוא נהוג גם בהלוויות ולא רק באירועים שמחים.

משמעות הצבע האדום

האדום הוא צבע מלא באנרגיה והוא מתקשר לתשוקה, רומנטיקה וסכנה. לאחר השחור והלבן הוא הצבע הנפוץ ביותר ובעולם המיתוג האדום יכול לסמל עוצמה ויש לו יכולת להסב את תשומת הלב באופן מידי (תשאלו את החברה שלנו בדרון הארץ). הצבע האדום מעורר תיאבון ולכן הוא דומיננטי ברשתות מזון מהיר כמו מקדונלד'ס או פיצה האט כשהוא משולב בצבע יסוד אחר.

מותגים אשר רוצים לבלוט ו"לעשות רעש" יוכלו להשתמש בצבע האדום. כמו כן, הוא יכול להתאים לברושורים המציעים מבצעים ולאריזות כשהמטרה היא למשוך את תשומת הלב. 

צבע אדום דומיננטי במסעדות כמו מקדונלד

משמעות הצבע הלבן

הלבן הוא היעדר צבע והוא מסמל מינימליזם ופשטות. בתרבות המערבית הלבן מתקשר לבתולים אך בחלק ממדינות מזרח אסיה הוא מקושר לאבל. בעיצוב ומיתוג הלבן הוא הצבע הנייטרלי אשר יוצר אסתטיקה מינימליסטית, ניקיון ומודרניזם.

הלבן יכול לשמש כבסיס לצבעים אחרים כשבעולם הפרסום והאריזה הוא יכול לייצג אסתטיקה מודרנית שמבליטה את המוצר ושמה אותו במרכז. אפשר לראות כי חברת אפל מרבה להשתמש באריזות לבנות, למצוא את הלבן במוצרים טבעיים וכן במותגי חתונות. המשמעות של הצבע הלבן מסמל תמימות, שקט, רומנטיות אך בעודף הוא עלול לגרום לתחושת ניכור וקור.

משמעות הצבע השחור

השחור הוא אחד הצבעים הנפוצים בעולם העיצוב הגרפי. בכל הנוגע למיתוג ושיווק, השחור מתקשר לעוצמה, אלגנטיות, תעוזה וגם מסתורין. בהקשר העיצובי ניתן להשתמש בו כדי ליצור מראה ייחודי, שונה ובלתי נגיש. השחור הוא צבע ניטרלי אשר יכול לעבוד בשילוב של כל צבע ופעמים רבות הוא ייקח חלק בטיפוגרפיה ובאלמנטים עיצוביים אחרים.

הצבע השחור פופולארי במותגים מודרניים כשאפשר לראות מותגים כמו שאנל ודיור ששומרים על לוגו שחור-לבן. מותגים שרוצים להצהיר על אקסקלוסיביות, שאפתניות ומסתורין ישתמשו בו. בשילוב עם זהב או כסף, השחור ייראה מלכותי ויוקרתי ובשילוב עם צבעים עזים כמו אדום או כתום הוא יכול לעורר רגשות ולהיות בעל השפעה חזקה.

צבעי שחור, זהב וכסף לאריזות אקסקלוסיביות

משמעות הצבע הכחול

הכחול מתקשר לרוגע, לאמון ולאינטליגנציה ולו גוונים רבים. הכחול יכול להיות קריר ומרגיע אך בגוון כהה הוא יסמל עומק ועוצמה. זהו אחד הצבעים הפופולאריים בעולם הן מבחינת שימוש במרחבים פרטיים והן בשימוש עסקי. חברות רבות משתמשות בכחול בצבע הלוגו כשהוא מומלץ עבור מוסדות תאגידיים וחברות גדולות ואמינות.

חברות IT כמו אינטל, מייקרוסופט, DELL ונוספות משתמשות בצבע הכחול וכך גם מוסדות פיננסיים כמו פייפאל, אמריקן אקספרס ותאגידים כמו ג'נרל אלקטריק, בואינג ורבים נוספים. הצבע הכחול משדר אמון ואמינות והוא משמש את הרשתות החברתית פייסבוק, טוויטר, טלגרם ועוד. שילוב של כחול ולבן מתאים לעיצוב כרטיסי ביקור כשהוא משדר רוגע, שלווה ואמינות.

משמעות הצבע הכתום

הכתום מתקשר ליצירתיות, להתלהבות ולנעורים כשהוא למעשה שילוב בין אדום לצהוב. הוא מושך תשומת לב בלי להיות נועז, הוא מלא באנרגיה ומכניס לאווירה מהנה. הצבע הכתום יכול להיות מושלם למותגים צעירים ויצירתיים שרוצים להיות שונים מהמיינסטרים.

הצבע הכתום נחשב לידידותי ונעים לעין. הוא מניע לפעולה אך בצורה נעימה ולא דוחפת. אפשר לראות אותו במותגים כמו ניקלודיאון וכן במשקאות טרופים רבים.

צבע כתום מסמל יצירתיות

משמעות הצבע הצהוב

הצהוב מתקשר לאור, אושר, תקווה וספונטניות. הוא מסמל את השמש, החמנייה ואת הפרצופים המחייכים. המשמעות שלו תהיה בדרך כלל חיובית אך בשימושים מסוימים הוא יסמן זהירות וזאת בשל הבולטות שלו. הצהוב מתאים למותגים שמחים ובריאים ולכן הוא יתאים לאריזות דגני בוקר ואריזות של מאכלים בריאים.

השימוש בצהוב מתאים למותגים שרוצים לשדר ערכים של כיף ועלות נמוכה כשאפשר לראות שהוא משמש חנויות שמעבירות מסר של הנחה כמו בסט ביי. כאשר הצהוב בוהק מדי ותופס שטח רחב בפרסום או במרחב הפיזי, הוא עלול להיות מעיק ולהיראות לא טבעי. לכן יש להשתמש בו במידה ובשילוב של צבעי יסוד חזקים נוספים.

משמעות הצבע הירוק

הצבע הירוק מתקשר לטבע ולכן לצמיחה, הרמוניה וגם עושר ויציבות. הוא מסמל צמיחה, התחדשות ותנועה וכראיה לכך הרמזור הירוק שמאפשר לנו להמשיך בדרכנו. בעיקר בארה"ב הירוק מתקשר לכסף ומכאן לשגשוג ויציבות.

הירוק מתאים מאד לשימוש במוצרים טבעיים וכן בחומרי ניקוי. הוא נסמל ניסיון ויוצר איזון ויזואלי ולכן יכול ליצור רוגע ונינוחות. אפשר לראות אותו במותגים גדולים כמו ספוטיפיי וסטארבקס וכן במותגים אורגניים, ברי קיימא ובמוצרים ידידותיים לסביבה.

דילוג לתוכן